wtorek, 31 lipca 2018

Ceramiczne obręcze szosowe - Boyd Altamont

Większość z nas myśli, że wybór szosowych obręczy pod hamulec obręczowy ogranicza się jedynie do aluminium i karbonu. To nie do końca prawda. Jest na rynku klika firm oferujących coś więcej. Co dokładnie? Zapraszam do dzisiejszego wpisu o obręczach ceramicznych.




Wyobraź sobie koła na hamulce obręczowe, które hamują wyśmienicie w każdych warunkach, na mokrym i suchym. Jednocześnie koła te bardzo przypominają koła karbonowe. Brzmi jak typowy marketing, ale takie koła/obręcze naprawdę istnieją - mowa tu o obręczach ceramicznych.

Zanim przejdziemy dalej, kilka faktów. Nie każda obręcz aluminiowa, która nie ma srebrnej powierzchni hamującej, to obręcz ceramiczna. Kilka przykładów:
  1. H+Son. Bardzo fajne obręcze, świetnie wykończone, lecz warstwa hamująca jest jedynie anodowana. Z mojego doświadczenia, warstwa ta zejdzie po ok 5-8tyś km. Anoda to nie ceramika, tak więc nie poprawia właściwości hamujących. Te obręcze świetnie nadają się na ostre koło, gdzie hamulców używa się rzadko lub wcale. 
  2. Gipiemme Road 155V. Podobnie jak w przypadku obręczy H+Son, tu również jest anoda. Dodatkowo, obręcze te są bardzo tradycyjnych kształtów (V) i bardzo wąskie. Nic specjalnego.
  3. Mavic Open Pro Exalith. Bardzo obiecujące obręcze, aczkolwiek do dnia dzisiejszego (lipiec 2018) jeszcze niedostępne na rynku. Obręcze również anodowane, lecz jak twierdzi Mavic, nie jest to zwykła anoda. Wg. mavica, ta powłoka wystarczy na bardzo długo. Czas pokaże (o ile obręcze wyjdą na rynek)
  4. Obręcze pryskane ceramiką. Najtańsza metoda nanoszenia ceramiki, zdecydowanie odradzam. Powłoka schodzi po pierwszej jeździe w deszczu. Jest kilka firm, jedna z nich w Polsce, która "tworzy" takie obręcze. Jeżeli nie chcecie kupować kół dwa razy, to naprawdę nie warto.
Jaki pozostaje nam wybór z pośród prawdziwych ceramicznych obręczy? Oto lista zwycięzców:
  1. Stare Mavic Open Pro. Te obręcze, pomimo że wiekowe były prawdziwie ceramicznymi obręczami. Można je jeszcze gdzie niegdzie znaleźć jako NOS (New Old Stock). Wciąż nadają się do klasycznych szos, lecz już nie bardzo do nowoczesnych ścigaczy. Miękkie, z reguły w liczbie 32 lub 36 szprych. oraz wąskie, jedynie na oponkę 23mm.
  2. Obręcze A-force al33. Nowoczesne obręcze ceramiczne, głównie dostępne w USA. Więcej na blogu: November's blog
  3. DT Swiss OXiC. Nigdy nie miałem ich u siebie na warsztacie, jednak zbierają bardzo pozytywne opinie. Największą wadą jest to, że nie można ich kupić osobno, jedynie całe koła.
  4. Boyd Altamont... i o nich jest właśnie obecny post...

W zeszłym roku miałem kilka zapytań odnośnie ceramików. To mnie skłoniło do poszukiwań i tak właśnie trafiłem na obręcze Boyda.

Boyda poznałem osobiście na targach Eurobike. Spotkanie wspominam bardzo miło. Były zawodowy szosowiec, zdecydowanie zna się w temacie kół. Rodzinny biznes w ciągu 6 lat rozkręcił się bardzo dobrze. Dziś Boyd konkuruje z dużymi firmami. W swojej ofercie ma koła aluminiowe, ceramiczne karbonowe oraz własne piasty.

W ten oto sposób, obręcze ceramiczne od Boyda zagościły na stałe w mojej ofercie. W sklepie z kołami Czarnego Kota możecie wybierać sposród obręczy aluminiowych, karbonowych i właśnie ceramicznych.

Za trwałość powłoki ceramicznej odpowiada technologia PEO. Opisana szerzej na blogu Boyda, potwierdzona przez moich klientów, gdzie powłoka hamująca jest nadal w świetnym stanie po ponad 10.000km w deszczach i słońcu. Warunkiem jest używanie odpowiednich klocków, które są dostarczane wraz z kołami/obręczami - Swiss Stop BXP.


Obręcze są nowoczesnymi obręczami. Główne parametry to:
  • Szerokość wewnętrzna 19.86mm. Tak szerokie obręcze są idealne pod oponkę 25mm i dają dobre trzymanie w zakrętach, stabilność i aerodynamikę. 
  • Łączenie obręczy jest spawane. To bardzo ważna zaleta. Najsilniejsze łączenie obręczy na rynku, idealnie gładkie, nie powoduje haczenia klocków przy hamowaniu.
  • Waga - 430g dla wersji Lite (profil 25mm) i 460g dla wersji standardowej (profil 30mm). Przy tak szerokiej obreczy, to rewelacyjny wynik.
Obręcze dostępne na sklepie. Ilość otworów na szprychy to 20, 24 i 28h.
Kompletne koła zaczynają się od 2599PLN z piastami Bitex. Wagowo ok 1400g za set. W zestawie z taśmami i klockami Swiss Stop. Oczywiście inne konfiguracje z piastami Hope, DT Swiss, Across czy Erase jak najbardziej możliwe.

Podsumowując, jeżeli szukasz niesamowicie wyglądających obręczy o sile hamowania jak w tarczach, to te ceramiki są właśnie dla Ciebie. Będą się wyróżniać od wszystkich innych kół w grupie ,a ich sztywność i ultra niska waga pozwolą Ci na dużo łatwiejsze wspinanie się na przełęcze i górskie szczyty.

Pozdrawiam i zapraszam
Tomek
blog-wheelbuilding

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz